Agenda Arnhem-Rijnstreek

Humanistisch Café & Kinderfilosofie | Thema: Natuur

10 feb

Humanistisch Café & Kinderfilosofie | Thema: Natuur

Wat is natuur? Welke dingen zijn natuurlijk en welke niet-natuurlijk? Wanneer gedragen we ons op een natuurlijke manier? Hebben mensen het recht om de natuur te veranderen? Wat is onze plek in de natuur? – We gaan deze en misschien nog andere vragen onder de loep nemen in onze bijeenkomst. We beginnen met het spel ‘dier, groente of mineraal’. We gaan lezen over de problemen die een zeester kan veroorzaaken. Daarna gaan we in gesprek over natuur. Tenslotte bedenken wij onze eigen manier om het dierenrijk in te delen om te leren wat de kenmerken van een goede classificatie zijn. Ik kijk uit naar je komst! Tot gauw!

Kinderfilosofie

Verbaas je je wel eens over de wereld, over waarom de dingen zijn zoals ze zijn? Heb je veel vragen? Kun je niet stoppen met denken? Kom met andere kinderen filosoferen. Met spelletjes, muziek en verhalen, door kletsen en knutselen, gaan we over verschillende zaken beter nadenken. Zo vragen we ons af: Wanneer is iets mooi? Wat is natuur? Wat is een stad? Wanneer is iets waar? De bijeenkomsten worden begeleid door Sylwia Falińska - kinderfilosoof verbonden aan het Centrum Kinderfilosofie Nederland.

Humanistisch café

Tijdens het Humanistisch Café nemen we de gelegenheid om even afstand te nemen van ons drukke leven en zullen we stil te staan bij zaken die, in het dagelijkse, vaak aan ons voorbijgaan. We bespreken een thema aan de hand van teksten, gedichten en muziek met een actieve inbreng van de deelnemers. Miek den Daas, humanistisch geestelijk begeleider, is onze gids en zal ons inspireren om samen verder te denken. De thema’s dit seizoen: schoonheid, drukte en rust, waarheid. 

Wat is natuur? Welke dingen zijn natuurlijk en welke niet-natuurlijk? Wanneer gedragen we ons op een natuurlijke manier? Hebben mensen het recht om de natuur te veranderen? Wat is onze plek in de natuur? – We gaan deze en misschien nog andere vragen onder de loep nemen in onze bijeenkomst. We beginnen met het spel ‘dier, groente of mineraal’. We gaan lezen over de problemen die een zeester kan veroorzaaken. Daarna gaan we in gesprek over natuur. Tenslotte bedenken wij onze eigen manier om het dierenrijk in te delen om te leren wat de kenmerken van een goede classificatie zijn. Ik kijk uit naar je komst! Tot gauw!