'Leren lezen door pindakaaspotetiketten’

5 januari 2017

'Leren lezen door pindakaaspotetiketten’

Door webredactie

Cathelijne van den Bercken (45) uit Almere is thuisonderwijs-moeder.

 

Uw kinderen van 6 en 8 gaan niet naar school.Waarom niet?

“Er is geen school in de buurt die past bij onze  holistische levensovertuiging dat alles met elkaar verweven is. Daarom hebben wij een beroep gedaan op vrijstelling van de leerplicht.”

Maar als u hen thuis onderwijst, is er toch geen lespakket?
“Ik ga ervan uit dat kinderen van nature nieuwsgierig zijn. Mijn dochter heeft zichzelf leren lezen met behulp van etiketten op de potten pindakaas en straatnaambordjes. Een keer, achterop de fiets, zei ze ineens dat ze wist hoe je bal moet spellen. De hele fietstocht vroeg ik haar korte woordjes te spellen. Ze wist het allemaal. Het kwartje was gevallen. Ze had er enorm plezier in.”

Waarom is dat beter dan leren lezen op een schoolse manier?
“Sommige kinderen zijn wat eerder of later dan anderen toe aan lezen, als thuisonderwijzer kun je daar makkelijk op inspelen. Het lijkt me frustrerend als je zou moeten leren lezen wanneer je er nog niet klaar voor bent, of dat je juist wordt afgeremd. Ik vind het belangrijk dat kinderen plezier hebben in het leren en dat ze zelf regie hebben over wat ze willen leren. Mijn zoon wil nu leren rekenen omdat hij een houten knikkerbaan wil kopen en dus wil weten voor hoeveel hij zijn Lego moet verkopen.”

Maar als kinderen nu nergens zin in hebben en de hele dag willen gamen of vissen?
“Als mijn zoon de hele dag zou willen gamen, zou ik uitleggen dat ik me daar zorgen over maak en grenzen stellen. Maar als hij de hele dag wil vissen, prima! Dan is hij lekker buiten en ontdekt hij vast allerlei beestjes en planten waar hij thuis meer over wil weten. Dat is het mooie van thuisonderwijs: je spitst het toe op de interesses van je kind.”

Thuis leren ze niet omgaan met andere kinderen, op een school wel.
“We maken geregeld uitstapjes met andere kinderen die thuisonderwijs krijgen, zo’n twee keer per week. Bijvoorbeeld naar NEMO, het technologiemuseum in Amsterdam, of naar themapark Archeon. We organiseren ook gezamenlijke knutselmiddagen. En op zwemles, yogales en muziekles ontmoeten ze ook leeftijdgenoten. Er zijn meer gelegenheden om te leren omgaan met andere kinderen dan alleen op school.”

Het klinkt alsof het iedere dag bij u één groot feest is.
Nou, mijn kinderen hebben iedere ochtend zin in de dag. Ze vervelen zich nooit.”

Dit portret verscheen ook in Human #4 over Vrijdenkers en dwarsliggers. 
Lees het online (vanaf p. 18).

Door Marco Visscher

Fotografie: Koos Breukel