Agenda Utrecht

Film Captain Fantastic , met nabespreking

16 mrt

16 maart nodigen we je weer uit om aan te sluiten bij de filmavond in Utrecht. In de sfeervolle werfkelder De Witte Lely gaan de deuren open om 19 uur en starten we om 19.30 uur met Martijn Rozing's introductie van de film Captain Fantastic die deze avond getoond zal worden.

Na de filmvertoning is er een nabespreking waar we met elkaar de impressies zullen delen. Wat deed de film met je? Welke boodschap haalde je uit het verhaal? Waar herken je je in, of herken je je absoluut niet in? We zien er naar uit je daar weer te zien!

De film-avonden worden elke derde vrijdag van de maand gehouden.
Meer info evt. op facebook.com/HVUtrecht/events March 16.

Captain Fantastic (2016), 118 min, regie: Matt Ross

In Captain Fantastic leren we vader Ben (gespeeld door Viggo Mortensen) en zijn zes kinderen kennen. In de bossen in het noordwesten van Amerika leven ze een teruggetrokken bestaan te midden van de natuur. Een onafhankelijk en vrij bestaan; in staat om zelfstandig te midden van de elementen te overleven. Wanneer ze het bericht krijgen dat echtgenote en moeder – opgenomen in een psychiatrische kliniek – dood is, ondernemen ze een tocht naar de bewoonde wereld om bij de begrafenis te kunnen zijn. In die reis wordt hun bestaan geconfronteerd met die van de moderne maatschappij.
Deze wonderlijke roadmovie neemt de kijker vanaf het begin op mee langs allerlei vragen en aannames rond opvoeding en vorming van kinderen in onze wereld. Wat hebben kinderen nodig om goede mensen te kunnen worden? Hoeveel kun je ze vertellen over de realiteiten van het volwassen bestaan? En in hoeverre is het mogelijk om op te voeden tot een vrij en authentiek individu zonder inmenging van de kwalijke invloeden die de moderne cultuur met zich meedraagt.
De film onderzoekt het allemaal op een lichtvoetige, creatieve, absurde en ook ontroerende manier. Voor de Amerikaanse kijker een meer confronterende ervaring door de vele taboes waarmee allerlei kwesties rond leven en dood omgeven zijn. Maar ook voor ons biedt de film genoeg stof om van gedachten te wisselen over hoe een weg met kinderen te vinden in onze moderne wereld.