#metoo en #youtoo: Wij zijn de verandering

29 mei 2018

#metoo en #youtoo: Wij zijn de verandering

Door webredactie

#Metoo is niet voorbij, we zitten er nog middenin. Dus moeten we misbruik blijven rapporteren, écht werk maken van gelijke machtsverdeling tussen mannen en vrouwen. Maar ook oefenen met waarden als integriteit, empathie en sociale intelligentie, te beginnen op school. Dat hield filosoof en schrijver Stine Jensen haar publiek voor tijdens de Socrateslezing voor 300 mensen in de Rode Hoed.  

Jensen analyseerde in de lezing eerst de oorzaken van #metoo, daarna bood ze het publiek een aantal perspectieven. Ze sloot af met een oproep aan mannen en vrouwen. Daarna volgt een goed gesprek met vragen uit het publiek onder leiding van journalist Bahram Sadeghi.

Wees de verandering

"Als je de vraag stelt: hoe verder na #metoo, wees dan pro-actief over het alternatief. Wees de verandering die je graag in de wereld zou zien. Na de stap ‘ik ben slachtoffer’, #metoo, sta dan als vrouw sterk voor de positieve invulling van machtsrelaties en seksualiteit."

"Tegen vrouwen zou ik ook willen zeggen: behandel jezelf met respect, geef andere vrouwen respect, durf af en toe hardop te zeggen: ‘Ik ben vrouw.’ En maak dat gracieuze ‘ik ben vrouw’ (I am woman) niet afhankelijk van de mate waarin je wel of niet complimenten, cadeautjes of rekeningen betaald krijgt door mannen als bewijsproeve dat jij een seksueel aantrekkelijk wezen bent.

Crisis

Op mannen zal dat twee effecten hebben. Ze raken in crisis en ze worden boos. Geef ze de ruimte om in die crisis te vertoeven, ga ze niet meteen helpen, goed praten of dienen. Als het om man en vrouw zijn gaat: herken en erken de polariteiten mannelijk en vrouwelijk in jezelf, die mix van eigenschappen van , wijs het één niet af, noch in jezelf, noch in de ander, maar wees je bewust van de consequenties van je verwachtingen. "

Meer lezen en kijken

Lees de korte versie van de Socrateslezing die verscheen in NRC
Lees de volledige versie van de Socrateslezing

Facebook fotoalbum, ook niet voor niet-Facebookers te bekijken.

Bekijk hieronder de lezing inclusief het nagesprek.

 

In gesprek met de zaal

Veel herkenning, verwondering, bewondering én veel vragen, dat riep de Socrateslezing van Stine Jensen op. Hoe voeden we kinderen op tot gelijkwaardigheid? Hoe breken we de machtsstructuren van mannen af?  Wat hebben seksualiteit, eigenwaarde en #metoo met elkaar te maken? Een selectie van vijf vragen - en antwoorden natuurlijk.

Lees meer

 

1. Je vertelt in de Socrateslezing dat je seksueel geïntimideerd bent op de Vrije Universiteit.Toch noem je geen naam?

Stine Jensen: “Nee, ik heb de naam niet genoemd, omdat ik bang was voor represailles, niet per se voor mezelf maar voor de mensen om me heen, collega’s en familie. Maar ik wilde ook de focus juist meer op de kring eromheen leggen, de decaan, de rol van de vertrouwenspersoon, die mensen zijn namelijk net zo belangrijk als het om macht gaat.

Bij journalist Jelle Brandt Cortius zag je dat het in de media werd uitgevochten, dus uiteindelijk heb ik besloten dat niet te doen. Het is ook niet alleen de pers die zijn rol moet pakken, maar ook rechtbanken en besturen. Het juridisch verhaal, de sancties zijn nog niet duidelijk. Wat wordt de volgende slag? Dat is heel belangrijk.”

2. Je zegt dat vrouwen de macht moeten opeisen, maar die vrouwen die dat doen, krijgen de klappen. Kunnen we dat niet op een andere manier doen?

Stine Jensen: “Mensen zijn verschillend, in het filmpje zie je al heel goed dat sommige meisjes heel snel en fel reageren en de jongens ook verschillen.“ (Stine Jensen refereert aan een filmpje waarin jongens en meisjes voor dezelfde taak anders beloond worden met snoep. Jongens krijgen meer.) Dat roept een andere vraag op die het beste door seksuoloog Ellen Laan wordt beantwoord.

3. Waarom moeten we laten zien dat vrouwen en mannen gelijk zijn?

Ellen Laan: “Kinderen weten al dat jongens en meisjes gelijk zijn als het gaat om competenties, dat blijkt ook uit een grote studie in Science van vorig jaar in Engeland. Op de basisscholen leren kinderen dat juist af. En dat gaat later zo door. Op de eerste de beste voorlichtingssite leer je dat mannen eerder opgewonden raken dan vrouwen: onzin. Of dat testosteron tot grensoverschrijdend gedrag leidt: onzin. Niet alleen als het gaat om macht, maar ook als het gaat om seksualiteit, moet de boodschap zijn: we zijn gewoon gelijk, niet alleen maar gelijkwaardig. Dat idee van verschil is gevaarlijk. Want als je denkt dat de ander niet gelijk is aan jou, dan overschrijd je eerder de grenzen van een ander. Zo werkt ontmenselijking.

4. Jens van Tricht (www.emancipator.nl) Empathie wordt door veel andere mannen niet als mannelijk gezien en grensoverschrijdend gedrag soms wel. Moeten we niet hard werken aan een ander mannelijkheidsconcept?

Stine Jensen: “Ja, het is nog steeds een nauw jasje, het beeld van het mietje en de macho. Dus dat moet zeker veranderen. Mannen verschillen veel van elkaar onderling. Je sekse is maar één aspect van je identiteit. Denk maar eens aan het land waarin je woont of je sociale klasse. De vrouwen hebben mooie serie als Sex in the City of Girls waarin die verschillende karakters zichtbaar zijn, nou zo iets voor mannen dus, dat zou mooi zijn.“

5. Wat heeft de ontwikkeling van de vrouwelijke seksualiteit te maken met eigenwaarde?

Stine Jensen: “Ja, deze vraag raakt me. Ik was bij een lezing van Ariel Levy (Amerikaanse feministe) en toen was er jonge vrouw die vertelde dat ze zich graag als seksueel wezen anders wilde gedragen, maar niet 'verder kwam' dan netkousen en hoge hakken. Wat moet ik dan, vroeg ze? Levy wist het ook niet. Maar je seksuele identiteit is belangrijk. En dan kom ik toch bij spiritualiteit en yoga uit misschien. Ik heb het moeten leren ervaren wat het is te kunnen zeggen: hoe voelt het te zijn wie ik ben als vrouw.“

Beeldrecht:Johannes Abeling